آزمايشگاه مرجع سلامت - اداره تضمين كيفيت و اعتباربخشي كارگاه مديريت بهره برداري از خدمات آزمايشگاهي9/8/96 نمونه شاخص هاي مديريت بهره برداري - كار گروهي 1- متوسط تعداد آزمايش به ازاء هر پرونده بيمار بستري در يك بازه زماني معين 2- متوسط تعداد آزمايش به ازاء هر پرونده بيمار بستري در يك بخش معين در بازه زماني معين 3- متوسط تعداد آزمايش معين به ازاء هر پرونده بيمار بستري در يك بازه زماني معين 4- متوسط تعداد آزمايش معين به ازاي هر پرونده بيمار بستري در يك بخش معين در بازه زماني معين 5- متوسط تعداد آزمايش معين به ازاي هر پرونده بيمار بستري در يك بخش معين در بازه زماني معين به ازاء پارامترهاي دموگرافيك و باليني معين (سن، جنس، علائم باليني، تشخيص بيماري) مثال :تعداد آزمايشهاي ليپد پروفايل درخواست شده براي افراد زير 30 سال بستري ترخيص شده در شش ماه اول سال 6- درصد نتايج معوق(pending ) به ازاء تعداد پرونده بيماران ترخيص شده در يك بازه زماني 7- درصد نتايج معوق(pending ) به كل آزمايشهاي درخواست شده در پرونده بيماران ترخيص شده در يك بازه زماني 8- آمار آزمايشهاي ارجاعي معين در بيماران بستري در يك بازه زماني 9- متوسط هزينه آزمايشهاي ارجاعي به ازاي هر پرونده بيمار بستري 10- درصد آزمايشهاي معين كه نتيجه آنها در محدوده طبيعي قرار داشته است در يك بازه زماني معين به ازاء پارامترهاي دموگرافيك و باليني معين (سن، جنس، علائم باليني، تشخيص بيماري) مثال: درصد آزمايش ANA كه در محدوده طبيعي قرار دارند در شش ماهه اول سال در زنان بستري در بخش روماتولوژي 11- تعداد آزمايشهاي (منتخب يا كل) كه توسط هر پزشك درخواست شده در يك بازه زماني معين به ازاء بيماران بستري توسط همان پزشك 12- متوسط هزينه آزمايش هاي درخواستي هر پزشك در يك بازه زماني معين به ازاء بيماران بستري توسط همان پزشك 13- دفعات تكرار درخواست آزمايش معين به ازاء هر بيمار در يك بازه زماني معين (به ازاء پزشك معين) آزمايشگاه مرجع سلامت - اداره تضمين كيفيت و اعتباربخشي كارگاه مديريت بهره برداري از خدمات آزمايشگاهي9/8/96 نمونه راهبردهاي مديريت بهره برداري - كار گروهي · تدوين و انتشار راهنماهاي باليني درخواست منطقي آزمايش ها · آموزش و توجيه گروههاي مختلف پزشكان · ارائه بازخورد به پزشكان در مورد آزمايشهايي كه درخواست ميدهند (مثلا نوع، تعداد و هزينه آزمايش هايي كه در يك بازه زماني مشخص درخواست داده اند) · محدود كردن درخواست هاي آزمايش (مثلا ضرورت صدور تاييديه براي پذيرش و انجام آزمايش، و يا محدود كردن درخواست آزمايش براي پزشكان با تخصص هاي مختلف) · ممنوع كردن درخواست هاي آزمايش (مثلا آزمايش هاي منسوخ و يا درخواستهاي تكراري غيرمنطقي و......) · تعيين فهرست/ فرمولري آزمايش ها براي بيماران بستري · طراحي سيستم الكترونيك درخواست آزمايش وپنجره هايي كه پس از ثبت درخواست در صورت لزوم ظاهر ميشوند · كاهش آزمايش هاي تكراري (اطمينان از صحيح بودن محدوده مرجع، حصول اطمينان از دقت و صحت نتيجه آزمايش) · كاهش درخواست هاي القايي آزمايش (حذف يا محدود كردن فرمهاي درخواست آزمايش از پيش آماده،....) · طراحي مكانيسم هاي تشويقي يا تنبيهي |